מהי בקרת גישה מבוססת תפקידים?

לַחֲלוֹק:

בקרת גישה מבוססת תפקידים (RBAC) עוזרת לבנות בסיס לאבטחה ארגונית חזקה על ידי הבטחת ניהול גישה יעיל. בין אם המטרה שלך היא לחזק את אבטחת הנתונים, לייעל את הכניסה והיציאה של משתמשים, או להבטיח עמידה בתקנות התעשייה, הפוסט הקצר הזה סיקר אותך.

המשך לקרוא כדי לגלות את ההגדרה של בקרת גישה מבוססת תפקידים, למד כיצד היא פועלת ולחקור כיצד היא יכולה להועיל לאבטחתך. כמו כן, תקבלו תובנות מעשיות כיצד ליישם RBAC בארגון שלכם.

מה זה RBAC?

בקרת גישה מבוססת תפקידים היא מודל לניהול גישה למערכות, נתונים ומשאבים אחרים המבוססים על תפקידי משתמש מוגדרים מראש בארגון. לפי מודל זה, מנהל מערכת מקצה הרשאות לתפקידים ספציפיים ולא למשתמשים בודדים.

[RBAC היא] בקרת גישה המבוססת על תפקידי משתמש (כלומר, אוסף של הרשאות גישה שמשתמש מקבל בהתבסס על הנחה מפורשת או מרומזת של תפקיד נתון). הרשאות תפקיד עשויות לעבור בירושה דרך היררכיית תפקידים ובדרך כלל משקפות את ההרשאות הדרושות לביצוע פונקציות מוגדרות בתוך ארגון. תפקיד נתון עשוי לחול על אדם בודד או על מספר אנשים.

NIST SP 800-53 Rev. 5

לאחר שהוקצה למשתמש תפקיד מסוים, הוא יכול לגשת למשאבים הדרושים לו כדי לבצע את עבודתו. גישה זו מתיישבת היטב עם עקרון ההרשאות הקטנות ביותר , הקובע שיש לספק למשתמשים רק את ההרשאות הדרושות לביצוע המשימות שלהם. לדוגמה, מומחה משאבי אנוש צריך להיות מסוגל לגשת רק לרישומי כוח אדם ומערכות גיוס, לרואה חשבון רק לרישומים פיננסיים ולמערכות תשלום וכו'.

כיצד פועל RBAC?

RBAC מבוסס על שלושה מושגים עיקריים: הקצאת תפקיד , הרשאת תפקיד והרשאה . אלו הם צעדי יסוד המתארים כיצד מערכת RBAC אוכפת בקרות גישה. הנה מה שכל אחד כולל:

הקצאת תפקידים

לכל משתמש מוקצה תפקיד אחד או יותר המגדירים את רמת הגישה שלו בתוך המערכת. תפקידים מבוססים בדרך כלל על תפקידים או אחריות, כגון "מנהל", "מנהל" או "מומחה מכירות". הקצאות יכולות להיעשות באופן ידני או באמצעות מערכות אוטומטיות, עיצוב המועיל במיוחד עבור ארגונים גדולים יותר שבהם ייתכן שיהיה צורך להקצות תפקידים באופן דינמי כאשר פונקציות העבודה משתנות.

הרשאת משתמש

הרשאת תפקיד מבטיחה שרק משתמשים עם הקצאות לגיטימיות יקבלו גישה לתפקיד מסוים על ידי אימות שהמשתמש מורשה לבצע את החובות או לגשת למידע המשויך לתפקיד שהוקצה להם. מנגנון זה מסייע במניעת פעולות לא מורשות ומבטיח עמידה במדיניות האבטחה.

הרשאה

שלב זה כולל בדיקה אם התפקיד שהוקצה למשתמש מעניק לו את ההרשאות הדרושות לביצוע פעולות ספציפיות בתוך סביבת ה-IT. כאשר משתמש מנסה לגשת למשאב או לבצע פעולה, המערכת בודקת את התפקידים שהוקצו לו מול ההרשאות המתאימות. אם תפקיד המשתמש כולל את ההרשאות הנדרשות לפעולה המבוקשת, ניתנת גישה; אחרת, היא נדחתה.

היתרונות של RBAC

ארגונים מאמצים באופן נרחב בקרת גישה של RBAC, שכן מודל זה מציע את היתרונות הבאים:

תאימות משופרת

ניהול גישה פשוט יותר

אבטחת מידע משופרת

אבטחת מידע משופרת

RBAC מפחית את הסיכון לפגיעה בנתונים רגישים על ידי הבטחה שלכל משתמש יש רק את ההרשאות הדרושות למילוי תפקידו הספציפי. עמידה בעקרון המינימום ההרשאות עוזרת לצמצם את משטח ההתקפה ולהגביל את הפוטנציאל לשימוש לרעה בהרשאות , איומים פנימיים והפרות נתונים.

ניהול גישה פשוט יותר

ניהול גישה מבוסס תפקידים מבטל את הצורך לספק קבוצה ייחודית של הרשאות לכל משתמש. במקום זאת, RBAC מקצה הרשאות מוגדרות מראש לתפקידים שונים, וזה שימושי במיוחד במהלך ה-Onboard and Offboard, או כאשר עובדים עוברים לתפקידים חדשים. לכן, אתה יכול להפוך משימות שגרתיות רבות לאוטומטיות ולהפחית את העומס על צוות ה-IT שלך.

תאימות משופרת

ארגונים בתעשיות רבות – משירותי בריאות ועד פיננסים – חייבים לדבוק בתקנים מסוימים של אבטחת סייבר, חוקים ותקנות האוכפים בקרות חזקות של ניהול גישה והגנה על נתונים. כאשר אתה מיישם את מודל RBAC, אתה פורס כלים ספציפיים שעוזרים לך לעמוד בדרישות אלה, למשל, אבטחת גישה למשאבים הקריטיים שלך ומעקב אחר יומני ביקורת שמראים מי ניגש למה ומתי.

ישנה קשיחות מסוימת במבנה של RBAC, כלומר הוא עובד היטב בסביבות סטטיות אך עשוי להיות בעל חסרונות בהגדרות דינמיות בהן משתמשים דורשים גישה זמנית או מצבית מחוץ לתפקידים מוגדרים מראש. קרא את המאמר שלנו על RBAC לעומת ABAC כדי ללמוד עוד על היתרונות והחסרונות של RBAC, וקרא על בקרת גישה מבוססת תכונות (ABAC) כדי להשוות את שתי שיטות בקרת הגישה הללו.

כיצד ליישם RBAC בארגון שלך

גישה מובנית חיונית להטמעת בקרת גישה מבוססת תפקידים בארגון שלך, כדי להבטיח שהיא פועלת ביעילות ומתיישרת היטב עם הדרישות העסקיות וצרכי ​​האבטחה שלך. בצע את השלבים והשיטות המומלצות הבאות בעת יישום RBAC:

7 שלבים מעשיים ליישום RBAC

01

הגדר תפקידים וצרכי ​​גישה

02

משאבי מלאי והרשאות

03

מיפוי תפקידים להרשאות

04

הקצה תפקידים למשתמשים

05

קבע מדיניות RBAC

06

בדוק את מערכת ה-RBAC שלך

06

השתמש בתוכנת ניהול גישה

1. הגדר תפקידים וצרכי ​​גישה

ראשית, נתח את המבנה של הארגון שלך כדי לזהות תפקידים שונים, כגון מנהלי IT, רואי חשבון, מומחי משאבי אנוש, נציגי מכירות וכו'. לאחר מכן, קבע את המידע, הכלים והמערכות הדרושים לביצוע כל תפקיד. עקוב אחר עקרון ההרשאות הקטנות ביותר כדי למנוע יתירות של הרשאות גישה.

2. משאבי מלאי והרשאות

לאחר זיהוי כל התפקידים, צור רישום של נכסי הנתונים, המערכות, השרתים והיישומים של הארגון שלך שהמשתמשים צריכים גישה אליהם. לאחר שתסיים, תיעד את כל הפעולות האפשריות שמשתמשים יכולים לבצע עם המשאבים המצויים במלאי, כולל קריאה, כתיבה וביצוע פרמטרים. ניתן לסווג משאבים לפי רגישותם כדי להבטיח שמערכות בסיכון גבוה מוגנות באמצעות בקרות גישה מחמירות יותר.

3. מיפוי תפקידים להרשאות

שלב זה כולל קישור תפקידים לזכויות הגישה הספציפיות שהם דורשים, תוך הבטחה שההרשאות אינן מספקות יותר גישה מהנדרש. תיעד את ההרשאות של כל תפקיד, המשאבים הזמינים ורמת הגישה שסופקה. יצירת מטריצות של הרשאות תפקידים יכולה לעזור לך לשמור על עקביות ולהגדיל את תהליך המיפוי.

4. הקצה תפקידים למשתמשים

הקצה לכל משתמש תפקיד אחד או כמה על סמך המיקום והאחריות שלו. כדי למנוע הרשאות מוגזמות, הימנע מהקצאת תפקידים מרובים ללא סיבה חוקית. אם אתה עדיין צריך להקצות עוד תפקידים, חזור לשלב הקודם ומפה מחדש תפקידים להרשאות עד שלכל תפקיד יהיו זכויות הגישה המתאימות.

5. קבע מדיניות RBAC

על ידי יצירת מדיניות לגבי האופן שבו RBAC מיושם, נאכף ומעודכן בארגון שלך, אתה מטפח עקביות ומביע את הציפיות שלך כלפי ניהול גישה מאובטח. העבר את המדיניות הזו בבירור לעובדים, וספק הדרכה במידת הצורך כדי להבטיח שכולם מבינים את האחריות שלהם לגבי בקרת גישה.

6. סקור את מערכת ה-RBAC שלך

בצע מעת לעת סקירות של גישת משתמשים כדי להעריך את עמידתו של הארגון שלך בעקרון המינימום ההרשאות. ביקורות סדירות של מערכת RBAC שלך עוזרות להבטיח שהיא עדיין עומדת במדיניות הארגונית, הצרכים ודרישות האבטחה שלך. ערך מחדש את הגדרות התפקידים, ההרשאות והקצאת תפקידי המשתמש עבור פערים, חפיפות או הגדרות שגויות כאשר המבנה של הארגון שלך משתנה.

7. השתמש בתוכנת ניהול גישה

אתה יכול לפשט משמעותית את האכיפה של RBAC עם פתרון ייעודי לניהול גישה. כלי תוכנה מסוימים מאפשרים לך להפוך את בקרת הגישה לאוטומטית ולשמור על נראות לגבי האופן שבו משתמשים מנצלים את הרשאות ה-RBAC שלהם.

Syteca היא פלטפורמת אבטחת סייבר מקיפה הכוללת פתרונות חזקים לניהול גישה מועדפת (PAM) וניטור פעילות משתמשים (UAM). PAM מאפשר לך להפוך את הקצאת הגישה לאוטומטית ולאבטחה, בעוד ש-UAM מאפשר לך לשמור על פיקוח וניראות בכל הארגון שלך. יכולות PAM של Syteca כוללות גם גילוי חשבון מיוחס , אימות דו-גורמי (2FA) וסיסמאות חד-פעמיות כדי להפחית את הסבירות לגישה לא מורשית והפרות נתונים.

עם Syteca, אתה מקבל את הכלים הדרושים לאבטחת חשבונות רגישים ולשמור על שליטה מלאה על גישה מועדפת תוך הבטחת ציות לרגולציה.

רוצה לנסות את Syteca? בקש גישה להדגמה המקוונת!

ראה מדוע לקוחות מ-70+ מדינות השתמש כבר במערכת Ekran.

גש לפורטל ההדגמה

ekran_system

שיתוף:

תוֹכֶן

איך נוכל לחזק את האבטחה שלכם כבר היום?

ספרו לנו איך נוכל לעזור – צריכים ייעוץ מקצועי, הצעת מחיר, או תיאום POC?
השאירו פרטים ואנחנו נדאג לחזור אליכם במהירות כדי לחזק את האבטחה שלכם!

איך נוכל לחזק את האבטחה שלכם כבר היום?

ספרו לנו איך נוכל לעזור – צריכים ייעוץ מקצועי, הצעת מחיר, או תיאום POC?
השאירו פרטים ואנחנו נדאג לחזור אליכם במהירות כדי לחזק את האבטחה שלכם!

התנסו במערכת Syteca

בסביבה שלכם וקבלו ליווי מקצועי ואישי.

תנו לנו לעבוד קשה, כדי שאתם תישנו בשקט.

השאירו פרטים וניצור קשר בהקדם 😉

יצירת קשר