סיכון פנימי הוא היבט קריטי שיש לקחת בחשבון בעת יצירת או עדכון אסטרטגיית הסייבר שלכם. סיכונים פנימיים קשים יותר לטיפול מאשר סיכונים חיצוניים, לוקח זמן רב יותר להכיל אותם, והם יקרים יותר לתיקון. בשנת 2023, העלות השנתית הממוצעת של תקרית הקשורה לסיכון פנימי הגיעה לשיא חדש ועלתה ל-16.2 מיליון דולר לכל ארגון, לפי דוח העלות של סיכונים פנימיים לשנת 2023 של מכון Ponemon.
הבנה והגדרה של סיכון פנימי הן חיוניות להגנה על המידע הרגיש שלכם ולהבטחת עמידה חזקה בתחום אבטחת הסייבר. פוסט זה חושף מהו סיכון פנימי, מהם הסכנות שסוגי סיכונים פנימיים שונים מציבים, וכיצד לנהל אותם.
מהם סיכונים פנימיים?
נתחיל בהגדרה של סיכון פנימי.
בהתאם להגדרת סיכון פנימי של סוכנות הבטיחות הלאומית (NPSA), זהו "סיכון לגרם לפגיעה או לאובדן לארגון, ולהשפעתו הבאה, בשל פעולתו או חסרונו של אדם מבפנים".
הסיכונים הללו עשויים להתגבר כאשר עובדים, שותפים או ספקים מיצו באופן לא נכון את נכסי הארגון שלך.
בהשוואה לסיכונים חיצוניים, סיכונים פנימיים קשים יותר לזיהוי ולהפחתה מכיוון שהפנימיים כבר מגיעים עם גישה למערכות, לנתונים ולתשתיות של הארגון שלך. גישה זו עשויה להינצל כדי לגרום לנזק כבד דרך גניבת מידע רגיש, סבוטאז' או זהירות לא ראויה, שיכולים לגרום להפרות אבטחה.
הסוגים הנפוצים ביותר של אנשים שעשויים לגרום לנזק לארגון שלך מבפנים כוללים פנימיים זדוניים, בינוניים ופנימיים שנפגעו.
דוגמאות לסיכון פנימי כוללות
סיכון פנימי עשוי ללבוש צורות שונות, מהפרות מדיניות לא מכוונות ותגובה לדוא"ל דיוג ועד ריגול, חבלה או גניבת נתונים. להלן כמה תרחישים מהחיים האמיתיים הממחישים סוגים שונים של סיכון פנימי:
גניבת נתונים על ידי עובד בעל תחושת חרפה
עובד שחש שהוא לא מוערך והחליט לעזוב את הארגון שלך לחברה תחרותית. לפני העזיבה, הוא הוריד את נתוני החברה ובסיס הנתונים של הלקוחות למכשיר USB אישי או העביר את הנתונים האלה לחשבון אחסון בענן אישי. עובד זדוני לאחר מכן משתמש בנתונים אלו כדי להשיג יתרון בעבודתו החדשה. תקיפות שמתוקנות על ידי גורמים פנימיים הן היקרות ביותר, בממוצע של 4.9 מיליון דולר לכל פריצת נתונים, לפי דוח עלות פריצת נתונים של IBM לשנת 2023.
נזיפת נתונים בטעות דרך דוא"ל שנשלח לכתובת שגויה
בתרחיש זה, משתמש עשוי בטעות לשלוח דוא"ל המכיל מידע סודי של לקוח לנמען שגוי מחוץ לחברה שלך. פעולה זו בלתי נעתקת יכולה לחשוף את הנתונים הפרטיים שלך, מה שיכול לגרום לעונשי רגולציה ולנזק לשם החברה. דו"ח שנתי 2023 של מכון פונימון על עלויות סיכוני פנימי מצביע כי 55% מכלל האירועים הקשורים לסיכונים פנימיים נגרמים על ידי פנימיים שנהיהו בלתי זהירים או נפלו לפרטים מעקיפים. בעוד שפעולותיהם אינן זדוניות, ההשפעה יכולה להיות דומה לפגיעה שנגרמת על ידי פעולות מתוכננות.
פגיעה בפרטיות בשל תקיפת פישינג
בתקיפת פישינג, אחד מהעובדים או מהקבלנים שלך לוחץ על קישור שאינו מאומת, פותח אתר שנראה כמו האתרים שהם תמיד עובדים איתם, ולבסוף מספק את פרטי הכניסה של החברה לפושעי סייבר. התוקפים משתמשים לאחר מכן בפרטי הכניסה הללו כדי לגשת למערכות הפנימיות של החברה שלך, לגנוב מידע ולהתקין תוכנות זדוניות.
אירועים הקשורים לפנימיים שנפגעו נדרשים לזמן רב יותר לזיהוי, מאחר והם משלבים את אתגר האיומים החיצוניים עם קושי בזיהוי שימוש של פנימיים. בממוצע, ארגונים דורשים 328 ימים כדי לזהות ולהכיל בפריצות נתונים המתרחשות כתוצאה מהפקרת או פגיעה בפרטיות כניסה לפי דוח עלות הפריצה לנתונים של IBM לשנת 2023.
בין אם מדובר ברשע או ברשלנות, סיכוני האבטחה שהם מייצגים על ידי עובדים וגורמים צדדים צריכים להיות מטופלים, מאחר שההשלכות שלהם עשויות להיות קשות מאוד.
מדוע סיכונים פנימיים כל כך מסוכנים?
סיכונים פנימיים מסוכנים במיוחד מכיוון שהם פוגעים בלב הארגון ועלולים להוביל לתוצאות חמורות:
הפסדים כספיים
פעילויות פנימיות זדוניות כמו רמאות או גניבת נתונים עשויות לגרום להפסדים כספיים משמעותיים. ההשפעות הכספיות כוללות בדרך כלל גניבה ישירה, עלויות לטיפול והפחתת הנזק, קנסות רגולטוריים ואי יציבות כספית לטווח ארוך.
האובדן של הקניין הרוחני
אם פנימיים גונבים או נוטשים את המידע הבלעדי שלך, תעשיות הסוד, או נתוני מחקר רגישים, זה עשוי לצמצם את היתרון התחרותי של הארגון שלך ולגרום לאובדן רווחים מתאימים.
הפסדי שם טוב
אירועים בתחום הסייבר בהם מעורבים פנימיים עשויים לגרום לנזק לתמונת הציבור של הארגון שלך ולחלש את האמון בין לקוחותיך, צדקניך ושותפיך. זה עשוי להוביל לפחות הזדמנויות עסקיות ולנזק למותגך לטווח ארוך.
כיצד לנהל סיכונים פנימיים
טיפול בסיכונים פנימיים דורש אסטרטגיה מקיפה הכוללת את השלבים הבאים:
שלבי מפתח בניהול סיכונים פנימיים
- לפתח תוכנית מנהלת סיכוני פנימיים מוקדשת
- ליישם בקרות גישה חזקות
- להשתמש בכלים לניטור
- לעקוב אחר נהלי הגנת הנתונים
- לבצע הכשרה מתמידה על סיכוני אבטחה
- לבצע בדיקות אבטחה
- להקים תוכנית להתמודדות עם אירועים חירום
- לבצע אימות קבוע ועדכון של סיסמאות
- לפתח תוכנית מנהלת סיכוני פנימיים מוקדשת. להקים מדיניות ברורה לבטיחות מידע ולהלן נהלים לזיהוי, לניטור ולתגובה לסיכוני פנימיים. לוודא שכל העובדים, ספקים ושותפים מודעים למדיניות המיועדת ומבינים את חשיבותה
- ליישם בקרות גישה חזקות. להגביל גישה למידע רגיש בהתאם לגישה הקרובה או לעקרון הפרט הנמוך. לוודא שלעובדים יש גישה רק למידע הנחוץ לתפקידם ולבצע בדיקות ועדכונים תקופתיים של הרשאות גישה. להשתמש באימות רב-גורמי כדי לאמת את זהות המשתמשים.
- להשתמש בכלים לניטור בקרות אבטחה. ליישם כלים אבטחה שמספקים ניטור פעילות משתמשים רציף ורישומים מפורטים.
- לעקוב אחר נהלי הגנת הנתונים. להפעיל הצפנה על נתונים רגישים ולבצע גיבויים תקופתיים שלהם. ליישם פתרונות למניעת אובדן נתונים (DLP) לניטור ולבקרה על העברת מידע רגיש.
- לבצע הכשרה מתמידה להערכת המודעות. להכשיר את העובדים על סיכוני הפנימיים ועל חשיבותם של לעקוב אחרי פרוטוקולי האבטחה שהוקמו בארגון שלך.
- לבצע בדיקות אבטחה. להעריך באופן תקופתי בדיקות אבטחה כדי לזהות חולשות במערכותיך ולוודא תיקישות עם דרישות רגולציות ומדיניות פנימית. בדיקות האבטחה עשויות לעזור לגלות סיכוני פנימיים אפשריים ולהנחות את המימוש של פעולות תיקון.
- להקים תוכנית לתגובה לאירועים. לפתח ולשמור על תוכנית מפורטת לתגובה לאירועים שקשורים לפנימיים, הכוללת את הליך הזיהוי והמיצור של אירועים כאלה.
- לבצע אימות קבוע ועדכון של צעדי האבטחה שלך . לבצע אימות תקופתי של עמדת האבטחה שלך, לבצע ניתוחי סיכון ולעדכן את תכניות הניהול שלך לסיכוני פנימיים כדי להתאים אותן לנוף האיום המתמשך שמתפתח.
ארגונים יכולים לבנות הגנה עמידה נגד הסיכונים שנוצרים עקב סיכוני פנימיים באמצעות שילוב של מדיניות, השתתפות העובדים ותוכנה אפקטיבית לאבטחת מידע.
Ekran System היא פלטפורמה מקיפה לניהול סיכונים פנימיים שיכולה לעזור לך לשמור על עמדת אבטחה איתנה על ידי זיהוי, הרתעה ושיבוש סיכונים פנימיים. עם יכולות ניטור מתקדם של פעילות המשתמש, התראה בזמן אמת ותגובה לאירועים, Ekran System יכולה לעזור לך לזהות ולצמצם סיכונים פנימיים לפני שהם יסלימו.

רוצה לנסות את Ekran System? בקש גישה להדגמה המקוונת!
ראה מדוע לקוחות מ-70+ מדינות כבר משתמשים במערכת Ekran.